Socialt ansvar är ett etiskt ramverk som innebär att en enhet, oavsett om det är en individ eller ett företag, har en skyldighet att agera till förmån för samhället i stort. Detta kan ske genom filantropi, samhällsservice och politisk aktivism.
Tidigare idéer om socialt ansvar innebar att företag måste offra vinster för att vara ansvarsfulla, men denna idé håller på att ersättas av konceptet att skapa delat värde. Denna utgångspunkt innebär att företag och samhällen är nära sammankopplade; när den ena gynnas, gynnas den andra.
Lönsamhet
Ett företag måste vara lönsamt för att upprätthålla sin livskraft och ge aktieägarna avkastning på sina investeringar. Det är också viktigt att vara socialt ansvarstagande för att attrahera kunder, skapa arbetstillfällen och bidra med användbara produkter och tjänster till samhället. Vissa företag, som Starbucks och Google, tar socialt ansvar på allvar genom att fokusera på filantropiska aktiviteter, använda återvunnet material och stödja hållbara affärsmetoder. De investerar också i humana anställningsrutiner och främjar miljöskydd och bevarandeinsatser.
Förr i tiden ansåg företagen att det var deras plikt att göra vinst utan att skada människor eller miljö. Men detta tänkande har ersatts med idén om att skapa delat värde. Detta koncept bygger på tanken att ett företag och dess samhälle är nära sammankopplade, så om den ena gynnas, gynnas båda. Det kräver att företagen identifierar de aktiviteter som konsumenter, anställda och investerare värdesätter. Dessa kan sedan integreras i en vinstmaximerande affärsmodell.
Etisk verksamhet
Ett företag med en socialt ansvarstagande filosofi attraherar kunder och investerare som värdesätter företagets karaktär. Det gynnar också anställda som stöder en moralisk sak och föredrar att arbeta för företag som värdesätter dem.
Det mest uppenbara sättet för ett företag att ta socialt ansvar är att stödja progressiva samhällsinitiativ. Det kan handla om miljöprojekt, som visar företagets engagemang för hållbarhet. Företag kan också visa socialt ansvar genom att donera pengar eller produkter till välgörenhetsorganisationer och andra ideella organisationer.
Historiskt sett har förespråkare för företagens sociala ansvar varit en reaktion mot den neoklassiska ekonomiska synen att alla affärshandlingar enbart motiveras av egenintresse. Dessa förespråkare har hävdat att chefer bör vara skyldiga att överväga de moraliska dimensionerna av sina beslut, även när detta innebär att offra vinster för att göra det som är rätt. Detta perspektiv har genererat en omfattande vetenskaplig debatt. Många framstående affärsetiker har valt att riva upp argumentet om socialt ansvar, men andra har valt mer användbara strategier.
Kundtillfredsställelse
Att ta på sig socialt ansvarsfulla projekt kan hjälpa ett företag att vinna lojalitet från kunderna. Det hjälper också företag att sticka ut från konkurrenterna. I affärsvärlden är detta mycket viktigt.
Många tror att det kommer att kosta företagen pengar att ta socialt ansvar. Men det är inte alltid sant. I själva verket kan socialt ansvarstagande faktiskt spara pengar åt företagen på lång sikt. Att till exempel stänga av datorer på natten kan spara företaget pengar på elkostnader.
Att ta socialt ansvar ger också företag en fördel när det gäller att attrahera medarbetare. Studier visar att människor är mer benägna att arbeta för ett företag som är etiskt. Anställda vill veta att företaget de arbetar för bryr sig om mer än att bara göra vinst. De vill arbeta för ett företag som har ett starkt syfte och som förbättrar samhället. Det är detta som gör ett bra företag. Det är det som lockar till sig de bästa talangerna och håller medarbetarna nöjda.
Medarbetarnas tillfredsställelse
Flera studier visar att företag som tar socialt ansvar tenderar att ha nöjdare medarbetare. Det kan bero på att de behandlar sina anställda rättvist, betalar konkurrenskraftiga löner och förmåner och befordrar internt. Dessutom kan företag som deltar i CSR-aktiviteter utveckla en positiv offentlig image, vilket gör det mer sannolikt att de lockar nya kunder och behåller befintliga.
Att arbeta med CSR innebär att behandla anställda rättvist, men också att stödja sociala ändamål och samhällsinsatser. Det kan handla om miljöinsatser, som att minska företagets koldioxidavtryck, filantropi, som att donera pengar, produkter och tjänster till ideella organisationer, eller att ställa upp med tid och personal för att delta i lokala samhällsevenemang.
Vissa CSR-initiativ är dyra, men det kan löna sig på lång sikt. Till exempel kan återvinning och användning av miljövänliga material öka produktionskostnaderna jämfört med råmaterial, men den ökade kundnöjdheten kan kompensera för dessa högre kostnader. Anställda kan också vara mer entusiastiska över att arbeta på ett socialt ansvarsfullt företag, vilket kan göra det lättare för företaget att rekrytera och behålla anställda.